Aller au contenu Aller au formulaire de recherche Aller au page de contact Aller au sitemap
Online een kat in een zak gekocht: wat nu?

Ben jij wel eens opgelicht bij een online aankoop? Dan ben je alvast niet de enige. Honderden consumenten leggen jaarlijks klacht neer omwille van fraude bij online aankopen. Met de feestdagen voor de deur, is het nu nog belangrijker je goed te informeren en precies te weten wat je rechten zijn bij een online aankoop.


Hoe gaan oplichters te werk?

Als consument kan je op verschillende vormen van fraude botsen wanneer je online een aankoop doet. Een online aankoop is immers een vorm van vertrouwen: je betaalt voor een product of dienst en rekent erop dat de verkoper nadien ook effectief het goed naar je toestuurt. Jammer genoeg wordt er van dit vertrouwen ook misbruik gemaakt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je iets bestelt wat nooit toekomt, beschadigd is of er volledig anders uitziet dan voorgesteld op de website. Dat laatste heeft al tot komieke situaties geleid, maar is natuurlijk minder leuk als het jou overkomt. Je verwacht immers geen miniatuurversie te ontvangen als je bijvoorbeeld een weegschaal bestelt...


Online fraude

Fraude bestaat in allerlei vormen. Zo zijn er oplichters die webshops maken die erg lijken op de webwinkel van een bekend merk. Als je op zo’n website terechtkomt en deze niet al te kritisch bekijkt, denk je dat je op een veilige website beland bent. De oplichters gaan ook erg professioneel tewerk: van zodra er vragen over de betrouwbaarheid van de webshop verschijnen op internetfora, wordt deze verwijderd en vervangen door een andere.


Hoe herken je onbetrouwbare webshops?

Als je van plan bent een online aankoop te doen, kan je volgende tips gebruiken om na te gaan of je de verkoper kan vertrouwen:

*Bekijk of de webshop ook een geografisch adres heeft. Sommige frauduleuze online shops hebben enkel een postbusnummer, wat moeilijker traceerbaar is.

*Heeft de webshop een vaste telefoonlijn? Dan kan je er al meer op vertrouwen dat het een betrouwbare handelaar is. Oplichters zullen immers sneller voor een vooraf betaalde gsm-kaart kiezen, omdat die nummers geen sporen achterlaten. Je kan het telefoonnummer dat vermeld wordt op de website ook bellen om na te gaan of het effectief in werking en correct is.

*Kijk na of de onderneming geregistreerd is. Zoek het ondernemingsnummer van de website op en check of het geldig is op de website van de Europese Commissie VIES: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies.

*Google reviews van het bedrijf. Als er eerder al personen slachtoffer werden van oplichting door hetzelfde bedrijf zullen er ongetwijfeld reacties en reviews op fora te vinden zijn.

*Let op met commerciële aanbiedingen die als pop-up op je scherm verschijnen.

*Kijk naar de prijs. Is het bedrag dat je uiteindelijk moet betalen hetzelfde als de prijs vermeld op de website? Zijn administratieve en verzendingskosten inbegrepen in de prijs?

*Kan je op de website terugvinden hoeveel tijd je hebt om producten terug te sturen? Een verkoper zou dit in principe altijd op zijn website moeten vermelden.

*Kijk kritisch naar het betalingssysteem dat er gebruikt wordt op de webshop. Over het algemeen zijn betalingssystemen met https of een slotje veilig. Betaal in ieder geval nooit een aankoop met Western Union of een ander systeem van cash transfer!

*Ga op zoek naar de algemene voorwaarden. Zijn deze duidelijk?

*Bewaar je bestelgegevens. Heb je geen mail ontvangen? Maak dan een schermafdruk (print screen).

*Wees extra voorzichtig met websites waarop je tweedehandsaankopen kan doen. Iedereen kan hier zowaar een artikel op plaatsen.

*En tot slot: geloof nooit wat te mooi is om waar te zijn.


Wat moet ik doen als ik een artikel wil terugsturen?

Eerst en vooral is het belangrijk te weten waar je de aankoop hebt gedaan. De regels omtrent online verkoop zijn immers anders voor bijvoorbeeld Amerikaanse webshops en Europese webshops. De wetgeving die besproken wordt in dit artikel is van toepassing op Europese webshops.

Als je online aankoop je niet bevalt, kan je ervoor kiezen het goed terug te sturen. Men noemt dit het herroepingsrecht op producten die je online aankoopt. Belangrijk bij het terugsturen van een aangeschaft product is dat je de verkoper van het product steeds op de hoogte moet brengen binnen de termijn die vermeld staat in de voorwaarden. Soms voorziet de handelaar een online formulier dat je daarvoor kan invullen. In andere gevallen kan je schriftelijk of via e-mail contact opnemen met de verkoper.

In principe krijg je steeds 14 dagen de tijd om een artikel terug te sturen: er is immers een wettelijke herroepingsrecht van 14 kalenderdagen. Dit is een minimumvereiste. Sommige verkopers geven je echter meer tijd: gaande van 30 tot 100 dagen. Lees dus op voorhand goed na hoeveel tijd je hebt om een gekocht artikel terug te zenden. Als de verkoper je bij het plaatsen van een bestelling niet inlicht over het bestaan van het herroepingsrecht, wordt de termijn zelfs met twaalf maanden verlengd.

Vanaf dat je de handelaar dan hebt ingelicht, krijgt deze veertien dagen de tijd om je bestelling terug te betalen (inclusief administratie- en leverkosten). De verkoper mag wel wachten met het terugbetalen totdat hij de retourzending effectief ontvangen heeft. Je mag verder vragen dat de verkoper dezelfde betaalwijze gebruikt als die dat jij hebt gebruikt bij het plaatsen van je bestelling.


Wat als de verkoper niet reageert?

Als je het vermoeden hebt slachtoffer te zijn geworden van oplichting of fraude, reageer je best zo snel mogelijk. Heb je de betaling gedaan met een kredietkaart? Dan kan je contact opnemen met je bank om de betaling te annuleren. Als je je credit- of bankgegevens hebt doorgegeven, verwittig je best ook Card Stop.

Daarnaast kan je, als je slachtoffer bent van fraude op het internet, dit melden op https://meldpunt.belgie.be/meldpunt, dat beheerd wordt door de gerechtelijke politie en de FOD Economie. Je kan ook aangifte doen bij de politie van online aan- en verkoopfraude. Probeer hierbij zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen. Maak een screenshot van de website waarop je de aankoop deed en voeg al het e-mailverkeer bij je aangifte.

Met een rechtsbijstandverzekering kan je tenslotte, afhankelijk van het product dat je onderschreven hebt, rekenen op juridische bijstand als je opgelicht werd. De experts van je rechtsbijstandverzekeraar onderzoeken je dossier en proberen in eerste instantie het conflict in minnelijk beheer op te lossen door contact op te nemen met de verkoper. Lukt het niet om onderling tot een overeenkomst te komen met de verkoper en komt het geschil voor de rechter, dan betaalt de verzekeraar de kosten van de gerechtelijke procedure binnen de contractuele grenzen.

Meer informatie over het nut van rechtsbijstand bij online geschillen? Bekijk alle details op https://www.arag.be/nl/rechtsbijstand-particulier/webactive/ voor onze oplossingen.

Opgelet:
Web@ctive, het onderwerp van deze advertentie, is een rechtsbijstandverzekeringsproduct, onderworpen aan het Belgisch recht en is onderhevig aan bepaalde beperkingen en uitsluitingen. De verzekeringsovereenkomst voor dit product wordt gesloten voor een periode van één jaar. Ze wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd en kan ten minste 3 maanden voor de vervaldag van het contract per aangetekende brief aan ARAG SE-Branch Belgium worden opgezegd. Als u klachten heeft, neem dan eerst contact op met onze interne dienst . Uw klacht kan ook worden gericht aan de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, https://www.ombudsman-insurance.be.
Het is in ieder geval noodzakelijk de infofiche (IPID) en de algemene en bijzondere voorwaarden van dit product door te nemen alvorens erop in te schrijven. Al deze documenten kunnen ook op eenvoudig verzoek gratis worden toegezonden.

Bron: ECC België. Kopen op het internet. Laat je niet vangen!

 
ARAG, uw bondgenoot in Rechtsbijstandverzekering