Aller au contenu Aller au formulaire de recherche Aller au page de contact Aller au sitemap

De meeste mensen zullen het wel herkennen: als eenmaal, na vele borrels en uitgelopen etentjes, eindelijk data zijn afgesproken voor het volgende familie of vriendentripje en de locatie is bekend, moet er ook nog een accommodatie gekozen worden. En ja, zoveel mensen, zoveel wensen.

Gelukkig leven wij in de 21ste eeuw en is de locatie van je dromen, welke droom dat ook is, in een handomdraai te vinden. Via Booking.com, Trivago of AirBnB vind je bijvoorbeeld dichterbij huis in de Ardennen of Brugge, of liever verder weg de perfecte locatie voor uw tripje. Zelfs in Nieuw-Zeeland heb je via AirBnB de ruime keus uit 300+ woningen, appartementen, boomhutten en zelfs een cottage zo goed als in zee (zie link).

Nu zijn er wel een aantal dingen waar je op moet letten als je via laatstgenoemde website de perfecte locatie gaat boeken of reeds hebt geboekt. Daarom presenteren wij met trots…

De 5 tips bij huren via AirBnB!


  1. Goed lezen wat je boekt

    Misschien een open deur, maar let op: huren via AirBnB betekent dat je niet in een hotel terecht komt. Vaak zal het een particuliere verhuurder zijn aangesloten bij AirBnB. De voorwaarden kunnen dus per accommodatie verschillen. Lees dus goed wat van toepassing is op wat jij hebt gehuurd of wil gaan huren, voor je verrast wordt door het feit dat er geen 5-sterren ontbijt buffet voor je klaar staat in de ochtend…..


  2. Soms is niet alles wat het lijkt

    Als je van te voren goed onderzoek hebt gedaan, de buurt al een beetje bekeken hebt op Google Maps en de foto’s van de accommodatie hebt gezien, zul je vaak kunnen weten welk tijdelijk paleisje er op je staat te wachten. Mocht het nou echt tegenvallen, en je kan aantonen dat de verhuurder zaken heeft achtergehouden in de omschrijving of foto’s heeft geplaatst die niet overeenkomen met de werkelijkheid, kun je hier actie op ondernemen.

    Stap 1: Contacteer eerst de verhuurder en probeer er onderling uit te komen

    Stap 2: Lukt dit niet, neem contact op met AirBnB en wellicht kom je in aanmerking voor het Gast Restitutiebeleid. Er zijn wel voorwaarden van toepassing dus, check de website van AirBnB vooraf zodat je weet waar je aan toe bent.


  3. Een ongeluk zit soms in een klein hoekje

    Net zoals thuis, kan er op vakantie weleens iets kapot gaan. Net zoals je in België zorgt dient te dragen voor een gehuurd onroerend goed, is dit in het buitenland natuurlijk eigenlijk net zo. Indien je dus schade veroorzaakt aan het gehuurde, kan de verhuurder schade op jou verhalen aangezien je bij de boeking akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden van AirBnB. De verhuurder moet wel aantonen wat de schade is. Dus handig om direct als er iets gebeurt, contact op te nemen met de verhuurder.


  4. U kijkt, u pakt, u breekt, u betaalt

    Vertrek je uit een gehuurde accommodatie en er is schade, of de verhuurder claimt later schade, mag de verhuurder dit inhouden op de waarborgsom. Je krijgt natuurlijk de gelegenheid van AirBnB om te reageren op de claim van de verhuurder. Doe dit zo snel mogelijk indien je dit verzoek binnenkrijgt. AirBnB zal dergelijke zaken in eigen beheer afhandelen. Mocht je niet akkoord zijn met het voorstel van de verhuurder en/of AirBnB, kun je uiteraard een tegenvoorstel doen.


  5. Last but least: stel vragen!

    In principe zullen de meeste verhuurders van AirBnB jou en je vrienden en/of familie ook alleen maar een leuke tijd wensen op de plek waar je naartoe gaat. Van deze positieve instelling vertrekkend, als er iets niet duidelijk is, of je wil graag aanvullende informatie over iets dat je bijvoorbeeld op voorhand niet kan vinden op de website van AirBnB, er is een heel makkelijk berichtensysteem waardoor je snel in contact kan komen met de verhuurder.




Als laatste nog een golden tip: vertrouw altijd op je onderbuik gevoel! Voelt iets niet goed, of ben je niet gecharmeerd door de wijze van communicatie van de verhuurder, zoek iets anders. Als je aankomt, en vertrekt, op het door jou gekozen AirBnB, moet dit wel met een goed gevoel zijn.

En zoals altijd: mocht er toch iets gebeuren op of na uw trip, houd het hoofd koel en blijf redelijk. Tot een oplossing is altijd te komen. Mocht u vragen hebben over een mogelijke oplossing of wenst u het advies van één van onze juristen, neem dan contact op met de ARAG Legal HelpLine (02 643 13 94). We helpen u altijd graag verder.

Arag, Uw vertrouwde partner